Έφτασε πια ο καιρός που δάσκαλοι και μαθητές θα μπούμε ξανά στις τάξεις.Κι όσο και να λαχταρούν μικροί και μεγάλοι να ξαναμυρίσουν τη σχολική αίθουσα ,πάντα κάποιος μικρός μαθητής (και όχι μόνο)θα αναρωτιέται ,μα πού πήγε το καλοκαίρι;
Εμείς λοιπόν οφείλουμε να αγκαλιάσουμε τα πρωτάκια μας και να παίξουμε !Ναι ,να παίξουμε ειδικά την πρώτη εβδομάδα να γνωριστούμε ,να δημιουργήσουμε κλίμα ασφάλειας με τα παιδιά μας.
Όσον αφορά το θέμα των κανόνων αναρωτιέμαι αν σε εμάς τους ενήλικες κάποιος έβαζε κανόνες και μάλιστα αναρτημένους στον πίνακα ανακοινώσεων την πρώτη εβδομάδα στη δουλειά μας πώς θα μας φαινόταν;
Δεν χρειάζεται τόση αγωνία για την τάξη μας ,αν δεν εισπράξουμε την εμπιστοσύνη από τους μαθητές μας και αυτοί από εμάς όσους κανόνες και να αναρτήσουμε κανείς δεν θα τους πράττει!
Δεν βάζω "κανόνες" στην τάξη μου αλλά πληροφορώ τα παιδιά μου το τι είναι αναμενόμενο σε αυτήν την τάξη!
Παιχνίδια για τις πρώτες μέρες:
1 Γνωριμία με τους μαθητές μας .Απλές ερωτήσεις για τα ενδιαφέροντά τους ,για το πώς πέρασαν το καλοκαίρι για το τι τους αρέσει (φαγητό ,χρώμα ,παραμύθι ,παιχνίδι)
Ερωτήσεις όπως :
Τι σας αρέσει περισσότερο στην οικογένειά σας;
Τι κάνουν οι φίλοι σας για σας;
Τι νομίζετε ό,τι μπορείτε να κάνετε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο παιδί της ηλικίας σας;
Τι έχετε κάνει και νιώσατε πολύ καλά;
Τι θα αλλάζατε στον εαυτό σας για να γίνει ακόμα καλύτερος;
2 Παίζουμε παιχνίδια όπως ο ιστός της αράχνης , η μπάλα (έχοντας ένα μπαλάκι λέμε κάτι για εμάς και το πετάμε σε άλλον τότε πρέπει να πει και αυτός κάτι για τον εαυτό του)
3 Μοιράζουμε στα παιδιά μικρά σχηματοποιημένα χαρτάκια όπως αστέρια ,λουλούδια ,καρδιές και περνάμε από το κάθε παιδί ένα κουβαδάκι ζητώντας του να ρίξει μέσα σε αυτό ένα χαρτί που αντιπροσωπεύει κάθε συμμαθητή του.Όταν γεμίσει το κουβαδάκι πρέπει να διαπιστώσουν τα παιδιά ότι η τάξη μας είναι γεμάτη αγάπη όπως και "ο κουβάς μας" αν κάτι μας χαλάσει τη διάθεση ο κουβάς μας θα αδειάζει άρα πρέπει να προσέχουμε πολύ τη ζωή μας στην τάξη για να είναι γεμάτη χαρά σαν το κουβαδάκι μας!
4 Λέμε στα παιδιά αληθινές και ψευδείς δηλώσεις για την Πρώτη τάξη και με ερωτήσεις που θα μας κάνουν μαντεύουν τις σωστές απαντήσεις.
5 Ξεκινάμε με παραμύθια ,παραμύθια γνωριμίας (υπάρχουν πολλά στην ελληνική και ξένη βιβλιογραφία) και παραμύθια ενίσχυσης της ομάδας.
Παραμύθια για να γνωρίσουμε το μάθημα της γλώσσας ή των μαθηματικών. Παραμύθι που αναφέρεται δηλαδή στη χρησιμότητα της γλώσσας ή των μαθηματικών
6 Φτιάχνουν την αυτοπροσωπογραφία τους με χρώματα και μιλούν για τον εαυτό τους!
7 Παιχνίδια δραστηριοτήτων όπως :Χωρίζουμε σε δύο ομάδες τα παιδιά .Η μία ομάδα κάθεται αντικριστά από την άλλη το κάθε παιδί της κρατά ένα πλαστικό ποτηράκι ,οι αντίπαλοι κρατούν από ένα τσαλακωμένο χαρτάκι ,το κάθε παιδί προσπαθεί να βάλει το χαρτάκι του μέσα στο ποτήρι που κρατά ο απέναντι συμπαίκτης του.
Ακόμη παίζουμε ένα σωρό άλλα παιχνίδια που υπάρχουν στο διαδίκτυο.
8 Δημιουργία χρονοκάψουλας!
Πείτε στα παιδιά να φέρουν μία συσκευασία Pringles κάθε παιδί συμπληρώνει ένα χαρτί με δείγμα από τη γραφή του ,μια ζωγραφιά με τον εαυτό του ,τις πρώτες του γραμμούλες κλπ Στο τέλος της χρονιάς σε μια γιορτή της τάξης του το απονέμεται για να το έχει ως ενθύμιο!
Μια ιδέα από το
http://www.cbv.ns.ca
9 Είμαστε μοναδικοί!(Για μεγαλύτερα παιδιά)
Λέμε στους μαθητές μας να απαριθμήσουν μερικά χαρακτηριστικά που τους καθιστούν μοναδικούς. Από τον κατάλογο αυτό, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα bingo-μία κάρτα με ένα τετράγωνο για κάθε μαθητή ή να φτιάξουμε ένα πίνακα σαν πατσγουορκ..
10 Για να νιώθουν οι μαθητές μας άνετα και όμορφα με εμάς , τους μιλάμε για εμάς.Μιλάμε για τη ζωή μας , τα συναισθήματά μας ,τις ανησυχίες μας ,γινόμαστε υπαρκτά πρόσωπα στη ζωή τους!
Και τέλος την ομάδα που φτιάχνουμε την δουλεύουμε όλο το χρόνο ,όχι μόνο τις πρώτες μέρες ,έτσι χτίζουμε πρώτα ανθρώπινες σχέσεις και μετά γνώση και είμαι σίγουρη πως η γνώση θα είναι πιο λαμπερή πάνω σε αυτά τα θεμέλια!
Καλή σχολική χρονιά!
Αθηνά Ασαριώτη